zaterdag 23 juni 2018

Zaterdag

Toen ik nog werkte was ik op zaterdag en zondag ook altijd vroeg op. Vroeg op betekent voor mij een extra lange dag om van te genieten. Nu ik met pensioen ben, is het nog steeds zo. Het is na zo'n 35 jaar werken een gewoonte geworden, denk ik.

Vanmorgen ben ik naar de loods geweest, om daar de kentekenplaatverlichting in orde te maken. De bumper van de Lupo ging er dus weer af. Omdat ik dat klusje eerder gedaan heb, lag ie zo op de grond. Een van de lampjes was blijkbaar slecht aangesloten geweest, want de fitting en de stekker waren deels gesmolten. Daar moest ik een creatieve oplossing voor vinden. Na enig gepiel (excusez le mot) lukte het me ook dat stekkertje op de fitting te drukken. Voor de zekerheid heb ik er een tie rip, of zo je wilt tie wrap,  omheen getrokken, zodat de boel niet los kan schieten. Het klinkt simpeler dan eht was hoor. Ik moest de bumper op hoogte houden, terwijl ik met dat stekkertje bezig was. De bedrading is namelijk nogal kort. Dat kleine bumperbalkje lijkt ook nergens naar. Ook achter de bumper dus gesjoemel door VW. Haha!
Voordat ik de bumper weer monteerde heb ik de beide moeren, die op de carrosserie gelast zijn aangepakt. Ze waren vuil en wat roestig, met gevolg dar de boutjes er niet helemaal ingedraaid konden worden. Ik heb een zelfde bout genomen, maar met een zeskantige kop. Eerst wat WD40 op de moer gespoten en toen met die bout het schroefdraad schoon gedraaid. De montage van de bumper aan de onderzijde was toen vlotjes gedaan. Omdat de achterklep niet meer soepel sluit, zou de wagen eigenlijk op een richtbank gezet moeten worden. Al was het maar om de achterpartij wat naar beneden te trekken.
Ik heb een keer iemand zoiets zelf zien doen. Hij wilde een ingedeukte bumper van zijn auto eruit trekken. Dus ging er een sleepkabel om een lantaarnpaal en werd het uiteinde aan de bumper vastgehaakt. Vervolgens stapte hij in zijn auto en gaf flink gas. Gevolg : een lantaarnpaal die knakte en boven op de auto viel. Ik stond er bij, maar ik heb pas gelachen toen ik uit de buurt was. De eigenaar van die auto was namelijk lid van de Hell's Angels. Die kan je beter toe- dan uitlachen.