dinsdag 12 juni 2018

Een boiler pellen


....schillen....
Het was stil in de loods. Achterin stond een oude boiler op mij te wachten. Een kleine lekkage bovenin betekende het eind van een opwarmend leven van het apparaat. Het koperen vat heeft een isolatielaag. Daar omheen zit een metalen buitenlaag. Ik heb eerst het metalen jasje met de slijptol in de lengte doorgeslepen. De metalen schil kon ik toen vrij gemakkelijk verwijderen. Nadat ik de boiler geschild had, ben ik met de isolatielaag begonnen. Ik besteeg het vat en begon met een beitel en rubberen hamer de isolatie los te bikken. Dat was een monnikenwerkje, al vlogen de stukken schuim er op de meeste plaatsen vrij gemakkelijk af. Veel sneller dan bij menig close in boilertje, waar de hele laag als het ware vastgeplakt zit aan het vat. Soms bof ik, want dan is het vat met speciale piepschuimmallen ingepakt. Die worden met een bandje op hun plek gehouden. Zodra ik het bandje doorknip, vallen de delen van de mal van het vat af. Klaar en zonder rommel.
....bikken....
....bijna klaar...
Ik werd tijdens het bikken gestoord door een leverancier, die wat materialen bracht. Een welkome pauze, want ik zweette inmiddels peentjes. Na een half uurtje was de klus geklaard. Bijna geklaard. Bij de in- en uitlaatpijpjes bevinden zich nog kapjes die niet van koper zijn. Die ga ik nog verwijderen. Daarna heb ik de boel opgeruimd, want zoals je weet is het feest pas voorbij wanneer alles opgeruimd is. Er ligt nog een cv ketel die gesloopt moet worden. Maar de week is nog niet voorbij.