vrijdag 22 juni 2018

Camper en puzzel


Toen ik een keer een VW kampeerbusje bekeek op een of andere camping, zei de eigenaar grappend : "Voor zoiets kleins moet je wel een heel goede relatie hebben."
Ja, een goede relatie is wel zo handig en kan het leven samen aangenaam maken. Samen in een kleine ruimte leven vraagt het een en ander.
Wij hebben voor of tijdens onze relatie niet echt afspraken gemaakt over ons takenpakket. De verdeling ging haast vanzelf. Ik werkte full time en Sonja deed het huishouden en zorgde voor de kids. Als ik thuiskwam nam ik taken van haar over. Geen pantoffels en een krant. Mijn werk hield dus niet na kantoortijd op. Huishoudelijk werk en zorg voor de kinderen vond ik vrij normaal om  te doen. Al was het maar, omdat we samen bezig waren. Later ging Sonja part time werken. In het begin 's avonds, dan nam ik het roer over. Later overdag, as de kids op school waren.
Al met al is het een kwestie van geven en nemen. En inzien dat je gezamenlijk iets onderneemt. Tot op heden gebeurt het verdelen van taken vanzelf. Als zij ergens mee bezig is, doe ik een ander huishoudelijk klusje. En andersom. We kunnen beiden niet rustig blijven zitten als een van ons aan het werk is. En voor alles geldt, dat we het op onze eigen manier doen zonder de grote lijnen uit het oog te verliezen. Ook voor wat betreft de opvoeding van de kinderen.
Soms blijven klusjes liggen, omdat gedurende de dag andere, belangrijkere en/of leukere zaken bracht. Die andere zaken kunnen dus ook leuke dingen zijn in de ontspannende sfeer. De boog moet niet altijd gespannen zijn. Overigens zijn de meeste klusjes voor mij ontspanning. Ik ervaar andere inspanning echt als ontspanning. Meestal zet ik een cd op en ga dan vrolijk aan de slag. Een opgeruimde omgeving vinden we beiden prettig. Als we weggaan laten we een opgeruimd huisje achter. Dat maakt het thuiskomen extra fijn.
Op veel punten zitten we op één en dezelfde lijn. Ook voor wat betreft de vrijetijdsbesteding. Dat scheelt. Verschillen zijn er natuurlijk ook. Die verschillen hebben meer te maken met het man en vrouw zijn. Die moet je niet proberen te veranderen. Ook al zou je dat soms graag willen.
Een relatie is net een grote puzzel. Elk heeft zijn eigen stukjes ingebracht, met een paar stukjes die niet passen of ontbreken. Daar kan je aan werken of accepteren zoals het is.
Op een puzzel die niet helemaal compleet is raak je niet uitgekeken. Onze puzzel past dus mooi in een kleine camper.