donderdag 14 juni 2018

Kroket, de bruine motor

Conform mijn voornemen heb ik vandaag een cv ketel gedemonteerd. Dat werkje vlotte aardig, totdat ik het aluminium blok uit de behuizing wilde lichten. Ik zag in de bak met alu delen, zo'n zelfde blok liggen, dus ik heb hem eerder verwijderd. Al wist ik niet meer hoe. Maar het is een kwestie van analyseren om daar achter te komen. De ketel hing ooit aan een muur en dan hangt het binnenwerk, het cv blok zelf meestal ook aan de behuizing. Dus dan is het een kwestie van het stookblok optillen om hem van de haken in de behuizing af te halen. Maar dit keer lukte het mij niet. Ik kreeg dat blok niet omhoog geschoven. Ik besloot het klusje te laten voor wat het was en eerst maar iets anders te gaan doen.
...(ver)roest!....
Dat andere betrof de achterbumper van de camper. Die had ik eraf gezaagd, zodat het herstellen van de schade linksachter gemakkelijker wordt. Maar die bumper moet er straks wel weer op. Omdat de beide steunen doorgezaagd zijn, moest ik nieuwe monteren. Ik heb eerst de deuk in de linker hoek eruit geslagen. Gewoon met een vuisthamer. Ik heb het uiteinde op de bankschroef gelegd. Een paar klappen waren daarna voldoende om de boel weer recht te krijgen. Hatsikidee! Omdat beide steunen doorgezaagd zijn, moest ik een oplossing vinden voor de montage.
Ik heb gekozen voor twee hoekijzers, die ik in de bumper (in feite niets meer dan een stalen u-balk) monteer. De uiteinden ga ik later lassen op de nog aanwezige restanten van de bumpersteunen, die muurvast aan het chassis gebout zitten. Vanmorgen heb ik beide hoekijzers op de bumper gemonteerd. Ik heb 4 M8 slotbouten gekocht met speciale borgmoeren, zodat op de bumper aan de buitenkant mooie ronde koppen te zien zijn en geen zeskantige bouten. Immers, het oog wil ook wat. Omdat het u-profiel met de open kant slechts een centimeter vanaf de carrosserie gemonteerd wordt, kan ik straks niet de zelfborgende moeren van de slotbouten aandraaien. Dus heb ik vanmorgen op die plekken een stukje uit de onderkant van de bumper gezaagd. Lekker onzichtbaar en een mooie toegang om met een steek- of ringsleutel de moeren aan te draaien.
een deuk
De plaatwerker gaat het stuk roest rond de schade wegzagen/-slijpen en zet er dan een nieuw stuk in / overheen.
Toen ik vervolgens weer een blik wierp op de weerbarstige cv ketel, zag ik gelijk waarom ie niet gelost kon worden. De uitlaat drukte tegen de behuizing! Ook stom. Ik heb hem weer op z'n plek geschoven en toen wipte ik het alu blok zo los. Pffff!
Daarna ben ik de boel gaan opruimen. Tussentijds had ik een heerlijke lunchpauze, want men had 2 broodjes kroket voor mij gekocht! Reden voor mij om na de lunch in juichstemming de draad weer op te pakken. Ik bewaar niet zoveel van al die onderdelen. Het meeste ruim ik op. Ik heb geen last van verzamelwoede ofwel zooiziekte.