donderdag 28 juni 2018

Stoer doen en grienen

"Je moet zelf gecommandeerd zijn om te kunnen commanderen" is een gevleugelde uitspraak. Het geldt in het algemeen, dat je eerst zelf iets ondervonden moet hebben, om het later te kunnen toepassen. Ik heb zelf jaren in het veld gewerkt, zodat later als Peoplemanager / fieldmanager de gedetacheerden veel beter aanvoelde. Ook wanneer het minder leuke zaken betrof, zoals ziektes enz.
Ik ben als kind en later als tiener vaak gecommandeerd. Mijn moeder vroeg nooit aan mij of ik soms een boodschap voor haar wilde doen. Ze gaf me een opdracht, die ik op een goede manier moest uitvoeren. Ik vond het eerder erg, dat het al bijna zes uur 's avonds was en de winkel zou gaan sluiten. Bij mijn jongeren broertje en zusje hoorde ik haar ook nooit iets vragen als : "Wil je naar bed?" of "Vind je dit lekker?" als het om eten ging. Ook als we met de kever op pad gingen kregen we vooraf een plaatsbewijs en haalde het maar niet in je hoofd om daar van af te wijken. Mijn pa was ook meer van niet lullen maar poetsen. "Hier, ga daar maar mee stoer doen", zei ie een keer en gaf me de doos met schoenpoetsmiddelen. Hij zei ook vaak dat stoer doen en grienen niet samen konden. Zo ging dat. En een keer geel was ook een rood oor. Om die reden heb ik weinig moeite met het aansturen van mensen gehad. Ik had het zelf allemaal al ondervonden.