dinsdag 4 augustus 2015

Hijsen in Alphen ad Rijn

Toen ik de beelden zag, was mijn eerste gedachte : "Welke bolleboos heeft dit bedacht?!" Het viel mij direct op dat de hijskranen die het zware brugdek moesten heffen op een boot / ponton stonden. Iedereen die weleens in een roeiboot of kano gezeten heeft weet wat er gebeurt in geval van gewichtsverplaatsing! Maar deze bollebozen dus blijkbaar niet.
Het lijkt mij dat voor het verplaatsen van een dergelijk gewicht men constant voor een gelijke gewichtsverdeling over de beide kranen moet zorgen. Iets wat op een instabiele ondergrond niet te doen is zonder zeer geavanceerde hulpmiddelen. Bij dit ongeluk kreeg de eerste kraan die omviel op dat moment een enorm gewicht te dragen. Maar ja, ik leid dat enkel af van de beelden. Ik ben benieuwd wat het onderzoek gaat opleveren. Misschien een advies tot beter opleiden? Ik bedoel het is niet de eerste keer dat het fout gaat met hijskranen.