Ik hoor gestommel, maar Fenna reageert daar niet op. Dus een bekende. "Willem, ben jij thuis?", vraagt een vrouwenstem in de gang. "Nee!", antwoord ik. Een buurtbewoonster komt binnen en vertelt dat haar auto een lekke band heeft. "Dus toch!", zeg ik. Gisteren, toen ik met Fenna langs haar auto liep, meende ik al gezien te hebben dat haar rechter achterband zacht was. Maar aan de binnenkant zag ik nog een hoge band. Ik trok de conclusie, dat het wiel op een oneffenheid stond. Maar het blijkt nu toch een lekke band te zijn. Of ik haar even wil helpen met het wisselen van het wiel.
Achter de derde deur van haar Toyo tref ik wel wat boordgereedschap aan, maar geen krik. "En ook geen gevarendriehoek", vult ze verschrikt aan. Als ik het gereedschaptasje leegschud, vraagt ze verbaasd : "Wat is dat voor een ding?" Ze wijst naar een demontabel trekoog, een pen met schroefdraad en een oog, dat samen met een onhandige moersleutel en een schroevendraaier op de grond valt. Na mijn uitleg over dat ding zei ze dat ze onlangs door een garage was gesleept. De 'monteur' begreep toen niet waarom er geen trekoog aan haar auto was gemonteerd en had toen de sleepkabel om de vooras geknoopt. Tja, ook automonteurs weten blijkbaar steeds minder. "Wat een stoethaspel, zeg!", roept ze verontwaardigd, "dat ie dat niet eens wist."
Het instructieboekje levert geen verborgen plaatsen op, waar de krik mogelijkerwijs zou kunnen liggen. Dus snel even onze eigen krik en kruissleutel uit de Matrix gehaald. Eerst heb ik de auto op de handrem laten zetten en daarna wielmoeren gelost. Haar auto heeft dezelfde krik-punten als de Hyundai, dus krikken maar! Daarna de thuiskomer, maar omdat ze al thuis was de naar-de-garage-rijder gemonteerd. We hebben nog even de lekke band gecontroleerd maar we konden geen spijker of glasscherf of crimineel met mes in het loopvlak vinden. De band vertoonde wel verschijnselen van uitdroging. Vervolgens de boel weer ingeladen en hop naar de garage. Voor ze vertrok heb ik haar geadviseerd te vragen naar de krik en de gevarendriehoek en de algemene conditie van de banden.