De jaren 80, CB550 Super sport |
Vermanend gebaar vanuit de Porsche |
Zowel voor mijn bewuste als onbewuste overtredingen heb ik respectievelijk waarschuwingen en bonnen gekregen. Sinds het halen van mijn rijbewijs in 1968 heb ik tot de dag van vandaag telkens zonder gemopper van mijn kant vijf bekeuringen mogen ontvangen. Alle met een met een laag boetebedrag. Twee met de auto en drie op de motor. Op de motor een keer door rood. Het tijdelijk verkeerslicht dat normaal automatisch bediend wordt, werd die dag handmatig bediend door een politieman. Die dag gingen er niet tien á elf voertuigen door groen, maar slechts vier. Ik reed achter een bus en had het rode licht niet verwacht en ook niet in de smiezen. Twee bonnen voor foutief parkeren met de auto en twee, auto en motor, voor te snel rijden (in beide gevallen na correctie nog geen 10 km te snel).
Aan één bekeuring ben ik ontsnapt door er als een haas vandoor te gaan. Dat was toen deze puber op zijn bromfiets aan het racen was over de singels in Leiden. Ik werd achterna gezeten door een politieauto, maar wist via de Hooigracht en wat steegjes aan een bekeuring te ontsnappen. Om later herkenning te voorkomen, heb ik de jas en broek die ik toen droeg een paar maanden niet gedragen en die grote geblokte popart spatlap (leve de 60's!) verwijderd. Hahaha! Maar later heb ik telkens mijn verantwoordelijkheid genomen.
Voor de bewuste overtredingen (te snel rijden op een motor) heb ik alleen waarschuwingen gekregen. Mijn rijstijl en de omstandigheden waren de agenten ook opgevallen en dat scheelde een paar keer een bekeuring.