vrijdag 18 januari 2013

Fenna en Arno


Fenna controleert het ijs
Vanmiddag heb ik Fenna uitgelaten op de Hondenkop. Onderweg kwamen we iemand tegen, die begon te roepen : "Wilt u uw hond aan de lijn doen?!" Ze hield krampachtig de riem kort, waar aan het andere eind een herder hing. Tot op heden weet Fenna precies hoe ze met andere honden moet omgaan, dus ik was voor een confrontatie niet bang. Maar ja, die herder zat aan een riem en dan gedraagt menige hond zich heel anders. Vaak waakser, dominanter of zelfs agressiever. Er zijn zelfs honden die de hondentaal niet begrijpen. Die bijten een hond die zich overgegeven heeft of zelfs een pup. Dat zijn de gevaarlijke, onbetrouwbare honden.
Samen met Arno op snelheid
Ik deed Fenna aan de lijn en liet haar verder haar gang gaan. Ze bleef voor zich uit kijken, toen we de zwaar hijgende herder passeerden. Daarna mocht ze weer los. ze keek niet eens achterom. Op de terugweg zag ik iemand van ver aankomen lopen met weer een herder. Maar deze hond had een totaal andere houding. Hij liep los, de oren strak omhoog. Toen Fenna hem zag ging ze wat langzamer lopen en bestudeerde haar 'opponent'. Op een bepaald moment zag ik bij beide honden opeens een reactie van herkenning. Ze renden beide keihard op elkaar af, terwijl hun staarten enthousiast heen en weer zwiepten. Het bleek de Mechelse herder Arno te zijn, die vaak met Fenna speelt. Ze hebben een klein halfuur lopen dollen met elkaar, terwijl ik in gesprek was met Arno's baas. Het was duidelijk een hondenfeest. Arno is een jonge reu, een goedzak. Niks geen dominantie, gewoon een fijne, gehoorzame en vooral mooie hond.
Normaal loopt Fenna na een flinke wandeling of fietstocht nog even door de huiskamer te lanterfanten. Maar dit keer lebberde ze wat uit haar drinkbak en plofte op haar kussen neer. Ze was bekaf.