vrijdag 18 januari 2013

Langs het Woonhavenpad -4-

In de koudere jaargetijden dringt soms de geur van verbrand hout in mijn neus als ik over het Woonhavenpad fiets. Vanmorgen, met de straffe wind, rook ik niets. Maar ik zag wel een paar schoorstenen van woonschepen roken. Hier en daar vallen de stapels haardhout op, wachtend op hun lot in de kachel. Ik liep al een tijdje rond met een paar vragen rond het wonen op een schip. Vanmorgen sprak ik daarom een bewoner aan, die buiten bezig was. Hij vertelde mij dat aan het Woonhavenpad alleen woonschepen mochten liggen. Die worden geacht te kunnen varen. De ligplaats wordt van de gemeente per strekkende meter gepacht. Het schip mag daar 365 dagen per jaar afgemeerd liggen. De meeste zijn aangesloten op nutsvoorzieningen. Op mijn vraag hoe comfortabel het tijdens de wintermaanden in zo'n schip is, zei de bewoner dat het best uit te houden is. Meneer heeft zowaar vloerverwarming in het woongedeelte! Het is volgens hem erg leuk wonen op zo'n schip. Maar desondanks ontkomen ook de woonschepen niet aan de crisis. Per 1 januari 2013 mogen ze geen rode diesel meer gebruiken. Deze goedkopere versie voor de beroepsvaart en de landbouw, werd tot dan ook gebruikt op woonschepen en afgelegen woningen voor o.a. verwarming. Dus vanaf die datum betalen de bewoners dezelfde prijs als de automobilist aan de pomp. Een flinke tegenvaller.