dinsdag 8 januari 2013

Kindermishandeling?

In deze donkere dagen zie ik helaas maar al te vaak, dat kinderen zonder het voeren van verlichting 's morgens naar school rijden. Afgezien daarvan zie ik zelfs ouders, die vrolijk mee fietsend het slechte voorbeeld geven. Vanmorgen zag ik tot twee keer toe ouders, die in het donker met een kleine peuter achterop zonder verlichting naar de crèche op weg waren.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ouders zo nonchalant en onverantwoord omgaan met hun kind(eren). Of zouden ze stiekem van hen af willen en denken: 'na hem maken we wel weer een nieuwe'? Oké, als het over pubers gaat, kan ik me enigszins voorstellen dat die pubers geen zin hebben, of het juist stoer vinden om de verlichting aan te zetten. Maar de kinderen tot en met de basisschool vind ik toch wat anders. Daar zou de verantwoordelijkheid van de ouders een veel grotere rol moeten spelen. Er zijn basisschoolkinderen van wie de fiets helemaal geen verlichting heeft. En dat vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord. Als zo'n kind een ongeluk krijgt op weg naar school (wat overigens niet te hopen is), dan mogen ze wat mij betreft de ouders aanklagen wegens kindermishandeling.