vrijdag 30 augustus 2024

Pluggen trekken

Voordat ik een muur of plafond ga schilderen of witten verwijder ik eventueel aanwezige pluggen als eerste. Ik vind het minder fraai staan als ik op een vlakke ondergrond uitstekende pluggen zie. Ik doe het verwijderen met behulp van een passende schroef, een tang en een plankje. Het laatste dient als ondergrond om de muur/plafond niet te beschadigen.
Ik draai de schroef een stuk in de plug en trek met een hefboom bewegingen de plug langzaam uit zijn holletje. Langzaam, om niet de omliggende stuclaag of glazuur van tegels te beschadigen. Om die reden pak ik de schroef naar mate dat ie eruit komt steeds lager beet met de tang. Zo blijft de schroef ook recht. In principe wil ik alleen maar een mooi rond gat zien. Het is telkens weer een leuk uitdagend klusje.
Als dat gelukt is gooi ik het gat dicht met plamuur, totdat de bovenkant egaal is met z'n omgeving. Als de plamuur droog is ga ik pas kwasten of rollen.