vrijdag 16 augustus 2024

Het regent!

Hè hè, het regent eindelijk. Misschien wat vreemd om een vakantieganger zoiets te horen zeggen. Een gevolg van een sociale instelling. De natuur en boeren hebben af en toe regen nodig. Ik zag hier in de omgeving al dat landbouwgronden besproeid werden. Dus het werd tijd.
Tijdens een fietstochtje reden we in Roosendaal langs een vervaarlijk uitziende afrastering. We meenden beiden, dat het om een zwaar bewaakte gevangenis ging. Maar het bleek terrein te zijn van het KCT, het Korps Commandotroepen. In die Engelbrecht van Nassaukazerne ben ik ooit een paar weken gelegerd geweest om daar een deel van de militaire opleiding te doen. Dat gebeurde via de oefening Pantserstorm.
Ik vroeg me af, waarom dat terrein zo afschrikwekkend beveiligd is. Is dat om de mannen binnen te houden vanwege het regime? Of zijn de mannen binnen bang voor lieden van buitenaf? Het is tegenwoordig allemaal anders dan toen ik daar in 1970 was. We waren niet veel in de kazerne. We moesten ons buiten zien te redden, te overleven. Als we in de kazerne waren was het ook constant
ploeteren, zoals op de stormbaan en in de klimtoren. er was een touw gespannen dat van hoog in de toren schuin naar de grond hing. We moesten eerst in die ijzeren toren klimmen met de blote handen (januari!) en dan met een tokkel (twee houten handvatten met een touw aan elkaar verbonden) langs het gespannen touw naar beneden 'glijden'. Ik vond de afsprong spannend. Er is niemand naar beneden gevallen. Er was wel zichtbaar een groot wak in de sloot onder het gespannen touw. Daar was een commando in opleiding gevallen. Hij lag nog in de ziekenboeg, werd verteld.
Er waren ook jongens met hoogte vrees. Die kregen we heel moeilijk los van de toren. Ook al was het maar op nog geen 1,5 meter hoogte..... Het ergst vond ik de kou. Na aankomst werd onze kleding gecontroleerd door een commando. We moesten er zomers bijlopen, vond hij. Dus gen voering in de jas, geen ondergoed met lange mouwen en/of pijpen, geen handschoenen en geen sjaal (die ook als muts gedragen kon worden.