woensdag 21 augustus 2024

Hart op de tong

Men zegt soms ook 'een flapuit'. Maar ik vind dat woord een negatieve lading hebben. Een flapuit gaat richting de roddelpraat en zo. Wat niet wegneemt, dat iemand met veel kennis en/of ervaring of gevoel(!) op grond daarvan zeer snel kan reageren.
Dat ik het hart op de tong draag is ook iets wat ik naar voren bracht als ik mezelf introduceerde. Over het algemeen vond men dat fijn; men wist waar men met mij aan toe was. Maar niet iedereen was / is daar gelukkig mee. Vooral als het een confrontatie met hen zelf betreft. Al ben ik nooit in een welles - nietes situatie terecht gekomen. Feiten zijn feiten, klaar. Ik had wat dat betreft altijd concrete voorbeelden voor handen. Het betrof altijd gedragingen en niet de persoon. Maar ja, er zijn er die dat onderscheid niet kunnen / willen maken. Dus voelen zij zich persoonlijk aangevallen. Ze zijn 'in overtreding' maar willen daarop niet aangesproken worden. Met gevolg dat ze niet tot verandering / verbetering komen. Mensen maken fouten, maar zij blijkbaar niet. Het zal wel om die houding zijn dat ze het raar vonden dat ik mijn eigen functioneren bij hen ter discussie stelde. Ik bedoel : ik ben ook maar een mens. Met het hart op de tong.