woensdag 14 augustus 2024

Een collega manager

Terwijl Sonja met de buurman sprak, knoopte ik een gesprekje aan met de buurvrouw.
Onze buurvrouw werkt als People manager / People coach bij de groot bedrijf. Ze woont in Den Haag en moet geregeld deze kant op om medewerkers te bezoeken. Om die reden heeft ze een caravan hier op de camping gezet. Hij voorkomt lange reistijden. We hadden een geanimeerd en interessant gesprek over ons werk. Het klikte wat dat betreft. We hadden beiden slechts halve woorden nodig. Toch waren er ook nieuwe dingen die we over en weer van elkaar hoorden. Tijden veranderen.  Gedurende mijn loopbaan in die functie was de span of control ongeveer 45 mensen waarvoor er gezorgd moest worden. Zowel zakelijk (loopbaan), als sociaal (informele bijeenkomsten)  als privé (geboorte, huwelijk, overlijden, echtscheiding, ziekte enz.). Zij vertelde mij dat ze met ruim 200 medewerkers te maken had. Verspreid over een aantal regio's. Ik kon me niet voorstellen dat zoiets werkt. Dat bleek ook zo te zijn. Door ziekte van collega's is haar eigen groep alsmaar uitgebreid. Ik zou zoiets niet geaccepteerd hebben. Zo'n situaties kan enkel tot klachten leiden en schadelijk zijn. Ook voor jezelf. Vooralsnog kan ze het werk toch aan. Al is ze erg blij zodra ze de camping weer betreedt.