vrijdag 16 augustus 2024

Lekker slim bezig

Tegenwoordig zitten doppen van flesjes en andere verpakkingen aan de verpakking vast. Waarschijnlijk bedoel om het als geheel te kunnen recyclen. Als ik iets bedacht, moest ik de conceptoplossing onderbouwen met zowel positieve argumenten als nadelen. Ik weet niet in hoeverre de bedenker gedacht heeft aan de steun aan bijvoorbeeld hulporganisaties dankzij het apart inzamelen van diezelfde doppen. Die instanties worden nu gedupeerd. Komt bij dat zo'n dop een extra handicap oplevert bij het gebruik van de inhoud. Menige gebruikssituatie schreeuwt erom de dop los te trekken van de verpakking. De vast gemaakte dop is een regelrechte sta-in-de-weg.
Een soortgelijke kwestie is de hersluitbare verpakking. Begin bij die verpakking maar eens eerst dat lipje te vinden om hem open te krijgen. En als ik die gevonden heb, kan ik trekken en rukken wat ik wil, maar ik krijg de verpakking niet opengetrokken. En als ie open gaat, scheurt de verpakking meestal. Hersluitbaar noemt men dat. En ik maar denken dat het woord betrekking heeft op het feit, dat ik die verpakking opnieuw kan sluiten. Dat gaat dus niet, want hij is al vernield om hem te kunnen openen. Als ik de tekst Hersluitbaar lees, pak ik alvast de schaar. 😁