woensdag 7 augustus 2024

Klimaatbeheersing

Een campinggast vraagt op een forum hoe je het beste de caravan koel kunt houden. Natuurlijk vliegen de airco's om de oren van de vragensteller en de lezers. Er zijn ook wel reacties over goede zonwering aan de buitenkant. Wij doen het ook met zonwering. Ik zie soms caravans en campers met zonwering aan de binnenkant van de ramen. Dat doe ik dus liever niet. Ik houd de warmte liever buiten de hut.
Een airco brengt niet alleen koele of warme lucht. Zo'n ding brengt ook gewicht, onderhoud en een gat in het dak mee. Sommigen offeren zelfs een dakluik op voor een airco.
In onze caravan mis ik een luchttoevoer in de vloer. Er zit wel een afvoer boven het bed. Natuurlijk hebben we een dakluik. Maar als de caravan afgesloten is, zou ik graag een luchtstroompje willen hebben. In de vorm van een afsluitbare luchttoevoer in de vloer. Onder het keukenblok (op de foto in opbouw) zal ie het minst opvallen en niet in de weg zitten.