donderdag 27 oktober 2022

Geen speklappen, wel kip

De enige speklap die ik wel lekker vind, is de uitgebakken versie. In het huisje in het bos bij Beekbergen lagen soms speklapjes de hele dag te pruttelen in een koekenpan op de kachel. Als ze helemaal uitgebakken en wat afgekoeld waren, vond ik ze wel lekker. Ik vind vooral de witte vet lagen niet smaken. Dat heb ik al sinds mijn jeugd. Om die reden behoort de babi ketjap niet tot mijn favoriete eten.
In het restaurant De Vette Os in Katwijk aan Zee, maakte de Indische oma babi ketjap van biefstuk! O, o, o, wat was dat lekker eten zeg! Het is me toen niet gelukt om haar kookkunst af te kijken. We hadden het druk. Er was ook witte rijst voorhanden, omdat ook goulash op de menukaart stond vermeld. Vanwege de vele Duitse toeristen, kwamen de Indische gerechten nauwelijks aan bod. Zelf vind ik de babi ketjap gemaakt van ander vlees waaronder ook kip (Ajam Ketjap) wel lekker. Wat zeg ik? Ik vind het heerlijk! Jammer dat er nog geen geuren digitaal verzonden kunnen worden.