zaterdag 22 oktober 2022

Geen goede deal

Zoals je weet kijk ik geregeld naar Amerikaanse en Britse afleveringen van waar gebeurde misdaden. Afgezien van de omissies in onderzoeken, valt mij ook het volgende op. In veel gevallen worden daders in ruil voor een bekentenis een lichtere straf toegekend. Vooral wanneer het om moord gaat, wordt de aanklacht doodslag. Daarmee ontloopt de dader de doodstraf. Wat ik echter mis in dergelijke deals is de aandacht voor het slachtoffer. Ik heb nog geen aflevering gezien, waarin in ruil voor een volledige bekentenis een misdadiger een lagere straf krijgt. Met volledig bedoel ik, dat de dader ook de plaats noemt waar hij het slachtoffer heeft achtergelaten. Daders krijgen vaak een mildere straf, terwijl de nabestaanden niet of nooit zullen weten waar het slachtoffer, hun geliefde, is.
Ik zou verwachten dat er een wetswijziging zou komen, die een dader alleen een mildere straf geeft indien ook de locatie van het slachtoffer bekend gemaakt is en het slachtoffer gevonden is. Het komt mij nu als een groot onrecht voor jegens het slachtoffer en de nabestaanden.