zaterdag 29 oktober 2022

Eerlijk blijven

Als medewerkers te lang op de bank zaten, dan kwam het geregeld voor dat ze uiteindelijk werden ontslagen. Ik heb het over de situatie in de detachering, waarin het voorkwam dat niet iedereen bij een opdrachtgever geplaatst was. De mensen die dat niet waren, zaten op de bank.
Langere tijd op de bank zitten kan verschillende oorzaken hebben. Zoals verkopers die niet hun best deden of een zeker gebrek aan kennis hadden waardoor ze kansen misten om personeel aan het werk te krijgen. Het kon ook zijn dat de bankzitter zich niet voldoende ontwikkeld heeft. Hij is met zijn kennis en vaardigheden achter gaan lopen. Die situatie kan ook veroorzaakt zijn, omdat de werkgever niet in het personeel wilde investeren (opleidingen laten volgen). Terwijl de techniek zich zeer snel ontwikkelde. Zelf heb ik een aantal keren opleidingen moeten afdwingen. Ik zag soms nieuwe ontwikkelingen eerder dan de mensen op kantoor.
Het kon dus zijn, dat ook ambitieuze medewerkers op de bank zaten. In die situatie vond ik het niet terecht om de bankzitter te ontslaan. De werkgever was immers in gebreke gebleven, door hem niet tijdig bij te scholen. Ik weet dat sommige ceo's er moeite mee hadden, wanneer ik dit ter sprake bracht. Ze vergaten even dat ik als Peoplemanager ook de belangen van het personeel diende. Slechts een paar keer kreeg ik van de directie gelijk. Maar niet altijd.
Vooral de situatie die ontstond na de overname door Centric was schrijnend. Meneer Sanderink was wat dat betreft meedogenloos en asociaal. Personeel was voor hem louter werkvolk, melkkoeien, productiemiddelen.
Vanwege mijn optreden ben ik in een paar kwesties door directeuren gevraagd om een oordeel. Ik deed nooit een concrete uitspraak in de zin van ontslaan of behouden. Ik hield de directie slechts een spiegel voor en liet hen zelf beslissen. Ik bedoel, als iemand 'al langere verkeerd bezig is', dan heeft ie dat blijkbaar van zijn leidinggevende zo mogen doen. Het ligt niet altijd sec aan de medewerker. Gedurende die tijd leerde ik ook dat eerlijk zijn niet bepaald veel vrienden genereert.