woensdag 19 oktober 2022

Een dashboardlampje vervangen

Afgelopen zondagavond zag ik dat op het dashboard een lampje niet brandde. Het moest de brandstofmeter verlichten, maar die zag ik in het donker niet meer. Ik heb al eens eerder dergelijke lampjes vervangen en dat bleek toen telkens een flinke klus te zijn. Alleen die van de Renault Nevada heb ik niet kunnen doen. Toen moest bijna de hele voorkant van het dashboard eraf. Op YT was in die tijd nog weinig te vinden. Dus wellicht heb ik het niet goed aangepakt. De laatste keer waren het lampjes van de Ducato. Ik heb ze toen maar gelijk allemaal vervangen. Dus ook de goede. De lampjes zelf kosten bijna niets. Ik kocht er laatst 10 voor €4. Het werk kost vele malen meer. Voor de Matrix ga ik ze daarom ook zelf vervangen. Als het instrumentenpaneel eruit is, kan ik beter direct alle lampjes vernieuwen. Natuurlijk ben ik even op het www op zoek gegaan, om te voorkomen dat ik zelf weer het wiel ga uitvinden. Als ik het filmpje goed bekeken heb, bevinden de lampjes zich achter de zwarte rubberen(?) dopjes aan de achterzijde. Het lastigste is altijd om delen die geklemd zijn met zo min mogelijk sporen van schade te zien verwijderen. Dus niet al te wild omgaan met de schroevendraaier, om schade aan de kunststof delen te voorkomen.