vrijdag 28 oktober 2022

Een kristalontvanger

Het was een van de eerste dingen die ik van een vriend van mij leerde na terugkeer van Curaçao : zelf een radiootje maken. Een kristalontvanger heette dat dingetje. Het ontvangertje had geen batterij of zo nodig en om de ontvangst te beluisteren moest ik een oortelefoon gebruiken. Ik herinner me dat het opzoeken van zenders heel nauwkeurig moest gebeuren. Het moest vanwege de zwakke ontvangst ook doodstil zijn. Dus lag ik vaak 's avonds in bed naar dat radiootje te luisteren.
Voor de onderdelen ging ik naar een speciaalzaak op de Hogewoerd(?) in Leiden : Radio Shack. Ik herinner me nog het wikkelen van een spoel en dat ik voor een betere ontvangst een buitenantenne gemaakt heb. Als ik met dat dingetje bezig was, voelde ik me net iemand die tijdens de oorlog stiekem naar radio Oranje zat te luisteren. Al hoorde ik nooit de bekende V in morse (***-) en/of de koningin spreken. Op het www heb ik geen beschrijving gevonden, die in Jip en Janneke taal de bouw van zo'n ontvangertje uitlegt. Ik bedoel, ik kan geen schema's lezen / begrijpen. Tijdens het zoeken ben ik maar op de afbeeldingen afgegaan. Die met de wc rol als spoel komt mij wat de onderdelen betreft heel bekend voor. Niet veel later kregen wij een transistorradio. Als mijn broer die in gebruik had, luisterde ik naar mijn kristalradiootje.