vrijdag 31 juli 2015

Iron Man bouwt af

Tijdens onze vakantie raakte ik in gesprek met een sportieve Duitser. De man had een Aziatisch uiterlijk, maar wist niets van sambal oelek, tjampoeren, trassi en/of andere Indische kreten. Maakt niet uit, want hij had een zeer mooie en vooral dure racefiets onder de luifel staan. En over die fiets begon ik het gesprekje. Meneer droeg een t shirt met een opdruk van Iron Man. Een voor mij bekend fenomeen; de roemruchte triatlon van Hawaï. Die houdt in : een kleine 4 km zwemmen, ruim 180 km fietsen en een marathonafstand lopen. Hij vertelde mij dat hij zijn sportloopbaan aan het afbouwen is. Hij heeft aan menige triatlon meegedaan. Toen ik Almere noemde vertelde hij, dat hij twee had deelgenomen aan die triatlon en wel in de jaren 90. Hij is nu aan het afbouwen, want aan wedstrijden meedoen is een eind gekomen. Vanwege zijn leeftijd heeft ie een aantal keren getracht om iets te organiseren voor leeftijdgenoten. Maar telkens liep het uit op een teleurstelling en bleven de deelnemers weg. Vanwege gezondheidsredenen. Meneer zelf is 72 jaar(!), is rond zijn 20 ste begonnen met hardlopen, fietsen en zwemmen (triatlon bestond officieel toen nog niet) en traint nog dagelijks (lopen, zwemmen en fietsen). Hij realiseert zich dat hij erg gelukkig mag zijn dat hij dit nog kan doen. Veel leeftijdgenoten zijn vaak al veel eerder opgebrand en volledig gestopt. Na augustus stapt hij definitief uit het wedstrijdcircuit. Dan rest nog afbouwen en recreatief sporten. Petje af voor dit heerschap.