dinsdag 28 juli 2015

Vals geld!

Een week of wat geleden las ik een artikeltje over iemand die een smartphone had verkocht. De koper betaalde haar met briefjes van 50,  die achteraf vals bleken te zijn. Gelukkig was het kenteken van de auto van de koper genoteerd.
Het is als particuliere verkoper lastig om biljetten te controleren. Tenzij je zo'n apparaatje koopt om de biljetten te controleren. Ik geef er de voorkeur aan, dat transacties waar grotere bedragen mee gemoeid zijn in of bij de bank worden gedaan. Daar kunnen de biljetten met de stortingsautomaat direct gecontroleerd en/of op je rekening gezet worden. Pas dan gaat de verkoop verder. Of niet.
Onlangs liet ik iemand bij de bank pinnen, zodat ik echte biljetten kreeg. Hoewel, tegenwoordig zijn banken tegenwoordig ook louche instellingen.
De keren dat ik per bankoverschrijving liet betalen, hanteerde ik een ontvangsttermijn. Er zijn verhalen over het terug laten boeken van betaling nadat de goederen opgehaald zijn. Het blijft opletten en afgaan op het gevoel.