|
gammele klem,; (hoge) moer zit los |
|
... klembout een koppie kleiner... |
Een aantal jaar geleden bleek het neuswiel van de caravan flink versleten te zijn. Het was een kunststof wiel, dat meoizaam over de grond rolde omdat het hier en daar wat weg had van een achthoekig geval. Waarschijnlijk is het wiel diverse keren tijdens het rijden met de wegdek in aanraking geweest. Dat kwam vaak door verkeersdrempels. Ik besloot toen het wiel te verwijderen alvorens te gaan rijden. Later zag ik een goedkoop nieuw neuswiel. Maar ja, goedkoop is vaak duurkoop. De klem die op de dissel gemonteerd wordt bleek van een soort blik. Het was in elk geval geen staal. Het los- en vastzetten van het neuswiel verliep ook moeizaam. Totdat ik tijdens een vakantie zag, dat de bout met handgreep waarmee het wiel geklemd wordt, eigenlijk iets te lang was.
Gisteren heb ik het neuswiel verwijderd en thuis in de schuur de klembout iets korter gemaakt. Een kwestie van eerst een moer erop draaien, dan het vereiste stukje van het draadeind afzagen. Daarna even de braampjes glad geveild en toen de moer er weer vanaf gedraaid. De moer moet ervoor zorgen dat de klembout gemakkelijk weer in de klem gedraaid kan worden. Oké ik had ook een zeer dikke ring of bus kunnen gebruiken, om ervoor te zorgen dat de klembout niet te ver ingedraaid kan worden. Maar waarom makkelijk, als het....
De moer in de klem zat ook los. Die was oorspronkelijk gelast, maar is door het aandraaien door het te lande schroefdraad los gedrukt. Die ga ik nog even
bakken vastlassen. Hopelijk doet het neuswiel dan zijn werk beter dan voorheen. Maar dat dunne metaal bevalt me nog steeds niet.