woensdag 1 juli 2015

Ontslaggolf

Ontslagreden stinkt vele malen erger
Afgelopen periode was sprake van een ware ontslaggolf. Iemand hier in de buurt is daar ook het slachtoffer van geworden. En natuurlijk ging het ontslag gepaard met vage smoezen. De leeftijd bleek ook een rol mee te spelen. Iets wat volgens mij verboden is. Het is en blijft vreemd dat er ontslagredenen genoemd worden, zonder die nooit eerder naar het personeelslid geventileerd te hebben. Men zou verwachten dat twee keer geel rood is, maar in veel gevallen worden geen officiële waarschuwingen gegeven. Opeens deug je niet meer en moet je weg. Erg asociaal. Personeel heeft het recht om de echte reden van ontslag te vernemen. Ik hoor ook van vreemde situaties waarin iemand die na zijn 65 doorgegaan is met werken nauwelijks enige arbeidsvoorwaarden heeft. De oorspronkelijke arbeidsovereenkomst was geldig tot z'n 65'ste. Daarna ben je blijkbaar vogelvrij. De werkgever heeft nooit iets gezegd over het vernieuwen van de overeenkomst. Ik vraag me af in hoeverre iemand van in de 70 na 12 jaar (door)werken na pensionering nog recht heeft op een vergoeding en een uitkering. Het zal mij niets verbazen als het niet het geval is. Wachtgeld is alleen voor politici/ambtenaren weggelegd. Discriminatie noem ik dat.
Zelf ben ik vier keer op straat komen te staan. In drie gevallen met een rotsmoes. In het vierde geval op grond van een valse beschuldiging. In drie gevallen betroffen het (stille) reorganisaties. In een geval gewoon het 'leegmaken' van een overbodige BV.