Vanmorgen heb ik de camper naar de garage gereden. Ik had een afspraak gemaakt voor een grote servicebeurt inclusief een algehele controle. Ik heb mijn fiets achterin geladen, wat een gemak! Tegen half negen vanmorgen stond ik bij de receptie.
Rond elf uur werd ik gebeld. Het was de monteur van de garage. Tja, dan is het telkens weer even spannend wat hij te melden heeft. Een schokdemper achter had de geest gegeven, wat 75 euro gaat kosten. De beide remcilinders achter lekken. Nieuwe kosten 51 euro per stuk. En de uitlaatrubbers waren zo goed als op. Maar dat had ik zelf al gezien. Kosten plm. 15 euro. Dat was het.
Hij merkte op dat aan de bodemplaat van de wagen hier en daar gelast was. Het roestmonster had dus eerder toegeslagen. De plaat is goed getectyleerd. De kokerbalken zelf waren nog in behoorlijk goede staat. De distributieriem is in orde. Die was drie jaar en 20.000 km geleden vervangen. Hij verzekerde mij, dat we de komende jaren in principe geen problemen hoeven te verwachten.
Al met al viel de technische staat ons erg mee.
Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van de peesrail. Die rail moest op een kokerprofiel vastgezet worden. Het poppen viel nogal tegen. De popnagels moesten in een gleuf aangebracht worden. De breedte van de gleuf was te smal voor de kop van de popnageltang. Dus ik heb wat moeten freubelen. Voor alle zekerheid heb ik toch een paar zelftappers erin gedraaid. Achteraf gezien had ik de hele rail met die zelftappers moeten doen.
Het geheel ga ik nog matzwart spuiten. Als ik hem op de wagen ga monteren plaats ik een rubberen lint tussen het kokerprofiel en het plaatwerk van de carrosserie. Niet alleen om krasschade te voorkomen, maar ook om de boel onder de luifel bij nat weer droog te houden.