vrijdag 22 juli 2016

Geen krediet

In de vorige eeuw heb ik een keer een groter project gedaan. Het budget betrof zo'n 4 miljoen gulden. De opdrachtgever ging er vanuit, dat het niets zou worden, daarom had ie iemand van buitenaf ingehuurd. Bij andere vestigingen all over the world van dat bedrijf, was het project, de invoering van een totaalsysteem op logistiek en servicegebied, mislukt. Maar tot eenieders verbazing slaagde ik erin het project binnen de geplande tijd en binnen budget op te leveren. Drie dagen voor het einde van mijn contract (bijna 2 jaar bezig geweest), werd ik op staande voet weggestuurd door de directeur. Waarom? Ik had in een verslag een gebeurtenis verkeerd geformuleerd. Het verslag had geen betrekking op het project, want dat was afgerond. Nee, ik had geschreven dat de benoeming van een hoofd van de afdeling een promotie voor de hele afdeling betekende. Ik bedoelde met promotie verbetering. Maar dat werd dus anders begrepen / uitgelegd. Dus kreeg ik drie dage voor einde contract een schop onder mijn kont. Ik was op dat moment wat zaken aan het afronden. Ik had in de resterende tijd met adviezen geholpen de automatisering te centraliseren en de IT functie te definiëren (beleid, strategie, organisatie)  en het serviceproces gestroomlijnd.
Ondanks mijn inzet, had ik geen enkele krediet opgebouwd. Niet bij de directeur, wel bij het personeel. Dat heeft na mijn gedwongen vertrek een week gestaakt. Ik was bij mijn entree gewaarschuwd voor het feit, dat de directeur kickte op het ontslaan van personeel. Dat heb ik een paar keer meegemaakt, totdat het mijn beurt was. Ondankbaar? Onfatsoenlijk? Het is maar net hoe je zoiets ervaart.