woensdag 13 juli 2016

Raadselachtige waterpomp


pomp en versterker
De waterpomp in de camper die in eerste instantie het water slechts tot halverwege omhoog pompte, doet het nu helemaal niet meer. Ik kreeg het advies een tussenpompje te plaatsen. Een soort versterker. Dat was een stuk goedkoper dan een zwaardere kopen, zei de verkoopster. Nadat ik de waterslang doorgeknipt had en de 'versterker' geplaatst had, liet ik alvast wat water in de beide apparaten lopen. Een kwestie van water in de doorzichtige slang en even blazen. Een droge pomp kan namelijk gelijk kapot gaan. Vervolgens draaide ik hoopvol de kraan open. Met mijn goede oor hoorde ik beide apparaten aanslaan. Ik zag even wat water omhoog komen, maar daar was alles mee gezegd! Kortom het resultaat was dus nul. Ik heb nog gecontroleerd of de pompen de goede kant op draaiden. Zelfs toen ik de hoofdpomp met een halve slang uitprobeerde, kwam er geen water uit. Grrr!
Al met al komt het drinkwater even omhoog en dat was het dan. Het kraantje is goed (water doorheen geblazen) en de slang ligt zonder knikken.
Het rare is dat zonder de 'versterker' de hoofdpomp het water verder de slang in pompte dan met 'versterker'. Na verwijderen van de 'versterker' presteert de hoofdpomp opeens aanzienlijk minder in een kortere slang. Ik snap er geen bal meer van.
Ik ga maar eerst de peesrail in orde maken. Misschien schiet er mij dan nog iets te binnen en anders ga ik terug naar de shop. Als laatste mogelijkheid zo'n pomp die gaat pompen zodra er drukverschil is (kraan open). Een dergelijke pomp hebben we in het zomerhuisje in Beekbergen gebruikt. Hij werkte ook op 12 volt en was erg krachtig.