Op afstand waarnemen |
Vaak herkende ik aan bepaalde problematiek in welke Nolan fase men verkeerde. Die problematiek (dubbele gegevensinvoer en/of opslag, ontbrekende koppelingen, managementinformatie, de rol en werkwijze van de IT afdeling enzovoort) kende bepaalde oplossingen.
In veel gevallen was er geen aansluiting tussen de ICT en het beleid en de strategie van het bedrijf.
Als ik op grond van die constatering een beeld schetste van de mogelijke oplossingen, reageerden opdrachtgevers vaak wat verbaasd. En ook wel blij. Blij dat ik vrij snel de vinger op de zere plekken wist te leggen. In veel bedrijven gedroeg de afdeling ICT zich nogal autonoom en eigengereid: Wij weten wat goed voor u is. De afdelingen werden vaak geleid door vanwege hun anciënniteit omhooggevallen programmeurs /systeemontwikkelaars. Zo'n afdeling zou in feite een dienstverlener, een facilitair bedrijf binnen de organisatie moeten zijn. Voor hen waren de veranderingen een grote cultuurschok, die hen uit hun ivoren torentjes deed tuimelen.
Vooruit denken |