maandag 11 juli 2016

Reizen met de Tijdmachine

Op afstand waarnemen
De periode dat ik in de ICT detachering werkte, deed me vaak denken aan reizen in een Tijdmachine. Elke organisatie had zo zijn eigen status voor wat betreft de automatisering en informatievoorziening. Ik werkte in die tijd geregeld met de fasen theorie van meneer Nolan. Het kwam voor dat binnen een bedrijf meer dan een fase voorkwam. De ene afdeling was wat verder met de informatievoorziening dan de andere.
Vaak herkende ik aan bepaalde problematiek in welke Nolan fase men verkeerde. Die problematiek (dubbele gegevensinvoer en/of opslag, ontbrekende koppelingen, managementinformatie, de rol en werkwijze van de IT afdeling  enzovoort) kende bepaalde oplossingen.
In veel gevallen was er geen aansluiting tussen de ICT en het beleid en de strategie van het bedrijf.
Als ik op grond van die constatering een beeld schetste van de mogelijke oplossingen, reageerden opdrachtgevers vaak wat verbaasd. En ook wel blij. Blij dat ik vrij snel de vinger op de zere plekken wist te leggen. In veel bedrijven gedroeg de afdeling ICT zich nogal autonoom en eigengereid: Wij weten wat goed voor u is.  De afdelingen werden vaak geleid door vanwege hun anciënniteit omhooggevallen programmeurs /systeemontwikkelaars. Zo'n afdeling zou in feite een dienstverlener, een facilitair bedrijf binnen de organisatie moeten zijn. Voor hen waren de veranderingen een grote cultuurschok, die hen uit hun ivoren torentjes deed tuimelen.
Vooruit denken
Het was zeker niet zo, dat het in elk bedrijf weer hetzelfde was. Integendeel, het leek hetzelfde, maar het was ook telkens weer net even anders. Bij adviezen omtrent grotere veranderingen, kwamen ook geregeld strategische keuzes ter sprake. Zoals doorgaan met het bestaande Apple platform of overstappen naar MicroSoft? Zelf blijven doen of uitbesteden?