Soms moet ik aan Schoonhoven denken. Als we hier iets (netjes) buiten aan het doen zijn, komt er altijd wel iemand even kijken en een praatje maken. Soms wordt koffie aangeboden. Heel leuk en gezellig hoor. In de planning van de werkzaamheden aan de camper heb ik met de hoge doorlooptijd geen rekening gehouden. Ik ben overigens niet full time met die wagen bezig. Tussendoor doe ik ook nog andere klussen.
Op zolder staat nog een lijstje rond het dakvenster te wachten. We zijn ook van plan nog een vliering te maken. Dit keer op de grote zolderkamer. De nok is relatief hoog, dus ruimte genoeg. Ik had al eerder de balken gekocht. Een mooie maat, want ik houd per balk zo'n 6 centimeter aan afval over. De overspanning is 2,04 meter. Ik maak het vloertje van stroken laminaat, net als bij de andere vliering boven het trapgat. Ik heb eerst een prototype van een balk gemaakt. Dat verstekzagen is nogal precisiewerk. De balk paste precies! De resterende 7 balken doe ik met dit prototype als voorbeeld met de zaagmachine van Ben in de loods. Als we dan toch aan het zagen zijn, kunnen de aanrechtbladen ook te grazen worden genomen.
De tweede vliering (1,50 x 2,04) kan eventueel ook als slaapruimte benut worden. Zal Tim dat vast erg leuk vinden.
In de camper heb ik het 230 Volt circuit op orde gebracht. Ik heb een aantal wandcontactdozen gemonteerd en de bedrading deels gefatsoeneerd met behulp van verdeeldozen en gecorrigeerd. De beide circuits zijn nu goed gescheiden. Het ziet er nu ook een stuk ordentelijker uit. En het is uiteraard veiliger. Het was wel lastig werk, vanwege de beperkte ruimte en omdat ik nogal een Pietje Precies ben. Ik heb de boel een paar keer weer gedemonteerd uit onvrede over het resultaat.
Het werk werd geregeld onderbroken door hoofden die nieuwsgierig even naar binnen kwamen kijken en een praatje maakten. Dat soort onderbrekingen kan tot fouten leiden. Dus het was herhaaldelijk terug naar AF om de boel te controleren. Om zichtbaar onderscheid te maken tussen beide elektriciteitscircuits, heb ik voor het 230 V het gewone (spatwaterdichte) materiaal gebruikt.
De volgende stap is het 12 volt circuit. Ik heb een trafo gekocht (230V naar 12 V), die ingezet wordt voor verlichting en het waterpompje. We gaan geen omvormer (12v naar 230V) en/of een extra accu gebruiken. Die zou ik enkel nodig hebben om onderweg de koelkast (230V) te laten werken. Een onnodig gebeuren gezien onze ervaringen. Als de kast eenmaal goed koel is, blijft de inhoud gemakkelijk een dag koel zonder energieverbruik.
Maar eerst het 230 Volt circuit grondig testen. Je weet maar nooit!