Voor de privé Renault Nevada heb ik ooit een extra 5e deur gemaakt van dat dikke geplastificeerde groene gaas. De klep bleef open en de gaasdeur (met slot) kwam ervoor in de plaats. Mensen gingen toch niet snel een kwaaie hond aaien. Parkeren was altijd in de schaduw. Natuurlijk is er altijd een bak water aan boord.
Ik heb ook een keer van pvc buis een geleider gemaakt die de rijwind naar binnen blies. Ik klemde de buis (met aan elke kant tegengesteld een bocht van 45 graden) dan in het achterraam. De pijp richtte ik op de bagageruimte. In het dak van de Nevada heb ik een keer boven de bagageruimte een luchtrooster laten plaatsen (foto). Die zorgde alleen onder het rijden voor frisse lucht. Dat ding zoog namelijk de lucht af. Een home made ventilatie rooster dat tussen de ramen geklemd werd, was ook een optie. Die roosters heb ik dit keer gekocht voor de Ducato (foto).
We hebben ook een tijdje in bestelbussen gereden. Omdat het eigen auto's waren kon ik daar gemakkelijk in boren en zagen. In het tussenschot heb ik (afsluitbare) openingen gemaakt voor de ventilatie. Zelf gemaakte 'windhappers' (kapjes van afzuigsystemen voor op de buitenmuur een kwartslag gedraaid) op de zijkanten waren ook effectief. Leve de knabbelschaar! Vooralsnog is het beter de hond thuis te laten als buiten de temperatuur oploopt en hem niet in de auto achter te laten.