donderdag 14 maart 2013

Van Duitschen bloet

Flevolandse, Hollandse of Indische bami?
Ook bij Omroep Flevoland is het al een tijd crisis. Komkommertijd in de nieuwsgaring. In het nieuws verhaalt men deze week over een Drontenaar die ergens in Duitsland een kettingbotsing heeft meegemaakt en daar zonder kleerscheuren vanaf gekomen is. Nou en? Zonde van de tijd en het geld dat men daaraan heeft besteed. Soms probeert Omroep Flevoland bepaalde situaties flink aan te dikken cq op te blazen. Zoals de vervuiling van grond onder de ijsbaan van de failliete Flevonice. Het leek of de hele polder naar de knoppen was geholpen. En nu jammert ze mee over de superprovincie.
We gaan onze identiteit verliezen, beweert men. Nog meer onzin, dus. Ik ben wie ik ben en dat blijf ik ook. Of het nu Flevoland blijft, Legoland of een provincie van China wordt. Ik ben ook nooit een Zuid Hollander geweest. Ook al ben ik daar geboren en heb ik daar ruim 40 jaar geleefd. En in de bossen van de Achterhoek werd ik echt niet onwel, omdat ik iets van een vaderland ontrouwe Gelderlander in me voelde omhoog kruipen. Zelfs in Limburg kreeg ik niets mee in de zin van een gebrekkig Duits sprekende Belg. Alleen in het Friese Grou voelde ik me niet op mijn gemak tussen al die eigenwijze mensen. Maar dat beschouw ik als een incident. Dus wat mij betreft allemaal onzin. Ik blijf een Indo van Duitschen bloet die in dit land tussen wal en schip terecht gekomen is.