maandag 18 maart 2013

De Batavia rot weg

Daar ligt ie dan, de replica van dat mooie VOC retourschip Batavia. Wie betaalt mag erop om het oude ambachtswerk van dichtbij te bewonderen, de geur van hout en teer op te snuiven en te ervaren hoe het moet zijn geweest om maanden lang op zo'n schip te moeten doorbrengen. Al vereist dat laatste wel enig inlevings- en voorstellingsvermogen.
Een tijdje geleden zag ik een opmerking voorbijkomen, die nogal kort door de bocht was. Maar hij zette mij wel aan het denken. De opmerking was, dat het schip veel geld en materialen heeft gekost en dat het nu in het Markermeer ligt weg te rotten. Ik weet niet beter dan dat de bouw van het schip benut werd om werklozen werkervaring op te doen, om zo hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Allen heeft men blijkbaar niet zo goed nagedacht over de exploitatie van de Batavia. Een gevolg van het economisch welzijn. Ik kan me niet voorstellen dat de opbrengst van de bezoekers het onderhoud van het schip kunnen bekostigen. Er is ook nog een werf en een museum, die geld kosten.
Er gaan stemmen op die vinden dat de Batavia veel meer commercieel ingezet moet worden. Varen met die hap! Feesten en verhuren aan andere havens, om daar bewonderd te worden. Zo'n prachtig schip is toch zeker een flinke trekpleister? En hoe zit het met het bedrijfsleven? Dat kan ook meeprofiteren van de uitstraling van het schip. Of is het een speeltje sec voor de werf en het museum? Allemaal vragen van mensen die begaan zijn met de Batavia. Meedenkers dus. "Doe er je voordeel mee", zou ik zeggen.