donderdag 7 maart 2013

Kip ik heb je

Woensdagmiddag zag ik een mij bekende, gele kraam tegenover de snackbar van Ali B staan. De kraam verkoopt gegrilde kip. De Duitse tekst bevestigde mijn vermoeden : die kraam heb ik een aantal jaar geleden in de buurt van Nordhorn (D) gezien. Toen stond hij op de parkeerplaats bij een supermarkt. Ik herinner me nog, dat ik bij die Duitser in die kraam een gegrilde kip wilde kopen. Op een reclamebord stond te lezen dat een half Hänchen 3 euro kostte. Een heel Hänchen kostte 5 euro. Ik besloot na flink wat rekenwerk toch maar een hele gegrilde kip te kopen. Toen die Duitser de kip op een vel vetvrij papier legde om in te pakken, vroeg hij mij in opvallend goed Duits : "Zal ik hem voor u in tweeën snijden? Dan hoeft u dat niet in de caravan te doen." Dat was een zeer vriendelijk aanbod ondanks dat hij met een enorm mes zwaaide. Ik ging dankbaar op zijn aanbod in. Hij zette het vlijmscherpe mes in het bruine beestje en sneed het doormidden. Het beestje kraakte van plezier. Vervolgens rolde hij het papier om het gehalveerde beest heen, deed het pakketje in een plastic tasje en zei : "So, das macht 6 euro, bitte." Ik gaf hem gepast de 6 euro, groette hem vriendelijk en ging naar de camping. Pas in de auto drong het tot me door dat het vriendelijke aanbod om de kip in twee stukken te snijden louter een commerciële truc was. Daar was ik dus mooi ingetuind. En toch moest ik met mijn suffe kop om die gehaaide Duitser lachen.
Terug naar Lelystad Haven : ik weet niet of de kippenkraam hier nu elke woensdag komt.