zaterdag 30 maart 2013

In de fietsen

Het was weer zover. Een paar weken geleden is deze vutter gebeld, met de vraag of ik weer wat ondersteuning wilde verlenen in de werkplaats van het fietsenbedrijf. Natuurlijk was men benieuwd in hoeverre ik hersteld was, van mijn gescheurde biceps. Maar ik kon gelukkig een positieve reactie geven : mijn biceps doen het weer!
Afgelopen week heb ik twee dagen gewerkt. Al vrij snel kreeg ik het gevoel niet weggeweest te zijn. We, ik werkte samen met een vaste medewerker, moesten flink aan de bak, want er was wat achterstand. En een achterstand is lastig weg te werken, vanwege het verkoopconcept dat gehanteerd wordt : voor 13.00 uur besteld, de volgende dag in  huis.
Je kunt je voorstellen, dat na een weekend als Pasen een aardige stapel online bestellingen ligt te wachten. Een hoeveelheid van drie dagen, die in een dag weggewerkt zou moeten zijn. Maar dat is helaas niet altijd haalbaar. Dus moeten soms extra uren en/of handen ingezet worden. Kwaliteit staat voorop. Dus wel snel werken, maar ook goed. Daar houd ik wel van. De dingen hoe dan ook goed doen.
Ik heb ook weer twee ritten gemaakt naar de winkel in Almere en weer terug. Over de A6. En ook op de A6 rijden sommige automobilisten nog steeds als gekken. Maar op zo'n grote bus hoef je niet bang te zijn voor voortrazende en duwende leaseauto's.
In de werkplaats worden de bestelde fietsen rijklaar gemaakt. Dat houdt o.a. in : controleren op fabricagefouten en vervoersschade, stuur rechtzetten, bel en vaak draagrek monteren, pedalen erop, zadel in de juiste stand, banden en velgen checken, slagen uit velgen halen, alles vastzetten wat (nog) los zit, handremmen, verlichting en versnellingen afstellen enz. En natuurlijk een doekje erover en de boel goed verpakken voor verzending. Fietsen kunnen afhankelijk van de wensen van een klant worden voorzien van manden, (zij)tassen, stoeltjes, sloten en schermen. Ik vind het erg leuk om daar te sleutelen, vooral ook omdat het met de mensen daar leuk klikt.