zondag 24 december 2023

Ons verborgen milieu

Als ik het over een volle zak met zwerfafval heb, dan bedoel ik dus dit (foto). Vandaar dat ik zo'n zak onderweg wil legen. Dat blijft gelukkig mogelijk.
Er ligt merkbaar relatief meer afval. Vanwege de sterke wind. Storm noemt men dat tegenwoordig. 😅
Bij het winkelcentrum hier in de wijk, kan je aan de enorme hoeveelheid sigarettenpeuken zien, waar de rokers de sigaret dumpen voordat ze de winkel betreden Die peuken raap ik niet op. Dat is meer voor iemand die bijvoorbeeld drie mensen doodgereden heeft; een taakstraf dus. Maar dan mag ie geen bezem gebruiken. Rokers, alcohol gebruikers en schooljeugd zijn hier de grootste vervuilers.
Ik vind steeds meer lege alcoholflesjes. Veel rum van een Oude kapitein uit de lokale supermarkt. Ook kartonnen koffiebekers en plastic zakjes waar men broodjes e.d. in doet.
Nederland is ook internationaal een stortplaats voor afval. Dat doet men op een oneigenlijke manier; via afgewerkte olie.