zondag 17 december 2023

Alles gekregen

Als jonge tiener kon ik al koken en de rest van het huishouden doen. Ik wist ook waar de wasmand stond en nam geen eten mee naar onze/mijn kamer. Ik wist ook dat ik alles netjes moest achterlaten en wat hygiëne inhoudt.  We kregen dagelijks te eten en te drinken (voornamelijk water) en toonden respect. Iets krijgen was er nauwelijks bij. Ja, een pak op je donder kon je krijgen. Voor de rest moest gewerkt worden. Er moest wat tegenover staan. Verdienen noemde men dat. Als ik iets zelf verdiend had, was ik er zuinig op. Want ik wist hoeveel inspanningen het mij gekost had. Vanuit die wetenschap respecteerde ik ook andermans spullen.
Tegenwoordig zie ik veel ouders het gehele jaar door als Sinterklaas bezig zijn. Ze geven hun kinderen alles, maar dan ook alles. Zelfs hun zelfrespect geven ze aan hun kinderen weg. Dat zijn de kinderen en latere 'volwassenen', die nergens respect voor hebben. Want ze hebben niets verdiend en alles gekregen. Ze zullen niet op eigen benen kunnen staan zonder de hulp van hun ouders. Dus zitten die ouders met kinderen van 25+ opgescheept, die niets doen dan de hele dag zitten gamen en om alles en nog wat vragen.