dinsdag 6 mei 2014

Verkiezing Europees Parlement

Ik ontving een oproep voor de verkiezing van Nederlandse leden van het Europees Parlement (EP) op donderdag 22 mei a.s.
Eerlijk gezegd heb ik het EP niet zo hoog zitten. In de hele EU maakt alleen mevrouw Neelie Kroes bij mij een uitzondering. Die doet zinvolle dingen. Zelfs over onze eigen minister van Financiën ben ik niet te spreken. Eerlijk gezegd ken ik niemand in het EP. Ik hoor er ook niet zoveel van. En als ik iets hoor of lees, dan is het slecht nieuws. Zoals een apk voor motorfietsen. Ik hoor niets over onze exorbitant hoge brandstofprijzen, die in de rest van de EU niet voorkomen. Ik heb de afgelopen decennia verschillende documentaires gezien over het EP. Wat een corrupte mensen werken daar! Er zijn uitzonderingen hoor, maar hun klachten worden vaak genegeerd en ze houden het daar niet lang vol. Want iedereen wordt geacht mee te doen en op klokkenluiders zit niemand daar te wachten.
Zo'n EP lid vangt per maand 8.000 euro exclusief toeslagen. "Bruto!", zegt zo'n EP'er dan. Zeg maar gewoon netto, want belasting betalen doen ze nauwelijks. Bij dat bedrag ontvangt een lid ook 4.300 euro per maand als onkostenvergoeding. En daar bovenop ook nog eens 300 euro per dag als ie een zitting bijwoont. Dat bijwonen is een kwestie van een presentielijst tekenen. Daar wordt veel misbruik van gemaakt, zoals aangetoond met verborgen camera's in diverse documentaires. Dan laat men iemand anders tekenen, of men tekent zelf maar gaat vervolgens naar het café of naar huis. Ik weiger mee te werken aan het in stand houden van deze wanorde.