Vandaag heeft Mike de Matrix naar de Kwik Fit gereden. Zoals eerder gemeld heb ik de auto vooraf even zelf gecontroleerd. En zie, de Matrix rolde probleemloos door de keuring. De monteur had wel een paar opmerkingen, verdeeld over twee categorieën : met spoed en straks.
Hij vertelde eerst over een band waar een schroef in zat. Op mijn vraag welke band het betrof, gaf hij een antwoord wat mijn eerder vermoeden bevestigde. De betreffende achterband liep heel langzaam leeg. Maar ik kon niets bijzonders vinden. Nu blijkt de schroef aan de binnenkant van de band te zitten. Op die plek had ik dus niet gekeken. Wel aan de buitenkant en het loopvlak.
Volgens de monteur waren de achterbanden kielekiele. Of wel : ze moesten binnenkort vervangen worden. Ook die opmerking strookte met mijn verwachting. Ik heb het profiel niet gemeten, maar verwachtte toen al dat daar iets over gezegd zou worden. Vervangen dus. De wielen voor en achter zouden omgewisseld worden, zodat de nieuwe banden op de voorwielaandrijving zouden komen.
Een ander punt betrof de distributieriem. Die vertoonde barstjes en scheurtjes. Die riem staat ook op mijn lijstje. Hij is bij 80.000 km vervangen. Hoewel er pas 60.000 km bijgekomen is, drijft ie de boel wel al ruim 5 jaar aan. Hij zou eigenlijk pas bij 160.000 km vervangen moeten worden, maar de tand des tijds speelt bij de slijtage ook een rol. Dus ook maar direct vervangen.
Over de voorremmen zei men dat die nog gemakkelijk 10.000 km meekunnen. We rijden zo goed als nooit naar of door de stad (vaak remmen), dus dat scheelt. De accu is zwak (is mij ook bekend), maar weer wacht ik tot het winter wordt. Dat doe ik al drie jaar! Hahaha! Al met al weer aardig wat kosten, maar dat hoort ook bij veilig autorijden. Trouwens, voor Mike als beginnend bestuurder is het ook interessant om eens te zien hoeveel een auto kost als je hem goed onderhouden wil.