donderdag 1 mei 2014

De APK

Deze maand moet de Matrix weer haar jaarlijkse APK ondergaan. Zo'n eenvoudige en relatief goedkope keuring kan nog weleens zwaar tegenvallen. Ik herinner me nog hoe mijn vader zijn Mitsubishi Galant liet keuren. De keuring vond plaats bij een garage van zijn jeugdvriend in Leiderdorp. De APK kostte hem uiteindelijk bijna 900 gulden! Pa was onaangenaam verrast toen hij de factuur zag. Er waren nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd. Ook het achterste deel van de uitlaat was vervangen. Twee nieuwe banden waren ook nodig en een setje nieuwe remblokjes. Twee lampjes (inclusief montage 18,35) en een scheutje water voor de ruitensproeier (á 4,65) maakten de rekening compleet.
Hij had al eens eerder mistlampen laten monteren bij dezelfde garage. Gevolg was dat de accu leegliep. Toen ik de montage naliep, bleek het relais verkeerd aangesloten te zijn. Dat ding was continu gloeiend heet!
Als onze auto voor een apk gaat, loop ik hem eerst zelf helemaal na. Op het keuringsformulier staan alle controle punten aangegeven.
Indien nodig vervang ik (vaak al veel eerder) zelf de bladen van de wissers, kapotte lampjes enz. Mochten toevallig de banden versleten zijn of de uitlaat lek of de remmen bijna versleten, dan rijd ik even naar een snelle fitter. Hoewel, ik heb ook zelf vaak remblokjes en/of schoenen vervangen. Een gaatje in de uitlaat kan je trouwens ook dichtmaken met speciale gum. Het gaat erom dat ie gasdicht is. Het biedt ook enige uitstel voor wat betreft de kosten van een nieuwe. Voor de banden ga ik vaak voor de goedkoopste. Wel altijd nieuwe. Een kwestie van aanbiedingen in de gaten houden. We rijden nog geen 7.000 km per jaar.
De apk blijft zodoende beperkt tot de periodieke keuring en loopt dan niet financieel uit de hand. Er zijn garages die zonder afspraken vooraf zomaar onderdelen vervangen. Er zijn ook garages die de auto afkeuren, omdat een lampje van de kentekenplaatverlichting kapot is. Dan mag je weer een afspraak maken voor een herkeuring.
Meestal combineer ik de keuring met een servicebeurt. Dan vervallen de kosten voor de apk. Dan kan de Matrix fris en vrolijk en betrouwbaar weer kilometers maken.