Thunderjet als museumstuk |
Het toestel, een Republic F-84G Thunderjet (iets wat ik toen niet wist) stortte neer bij de Doeslaan in een paar moestuintjes. Het sloeg daar op nog geen 25 meter afstand van woningen een enorme krater in de grond, die gelijk vol water liep dat van een sloot in de buurt kwam.
Niet veel later hoorde ik dat de piloot zich had weten te redden, omdat men een parachute had gezien boven de Rijn. Weer later vertelde men dat hij dood aangetroffen was in een weiland langs de Hoge Rijndijk aan de andere kant van de Rijn in Zoeterwoude. Zijn parachute, de kap van de cockpit en schietstoel lagen daar ook. Waarschijnlijk vloog het toestel te laag voor een geslaagde ontsnapping of was er iets mis met de parachute. Mijn zus kwam nog met een aluminium strip thuis, waar gele verf op zat en een rijtje (popnagel?) gaten.
Het toestel maakte een testvlucht na een onderhoudsbeurt bij Avio-Diepen op Ypenburg. Het zou volgens een onderzoek in de lucht ontploft zijn als gevolg van een technisch mankement. In mijn herinnering zag ik geen beschadigd vliegtuig overkomen.
De na de oorlog in Amerika gebouwde Thunderjets waren alles behalve betrouwbaar. Alleen al in ons land verloren de luchtmacht in nog geen 5 jaar 50 toestellen! Een jaar later werden de nog resterende toestellen (of waren ze op?) vervangen door de Thunderstreak.
Het ongeluk had zoveel indruk op me gemaakt, dat ik tot op heden nog geregeld dat afschrikwekkend moment in mijn dromen meemaak.