vrijdag 9 mei 2014

Een prikkelende ervaring

Ingezonden n.a.v. Help, mijn man is klusser!

Lang geleden was ik tijdens mijn werk eens bezig in een centrale schakelkast waar allerlei kleinere kasten op aangesloten waren. Op het moment dat ik de aardleiding van een nieuwe, kleine kast op de centrale aardrail wilde schroeven kwam ik in aanraking met een andere, reeds aangesloten aarddraad en kreeg toen zo'n enorme elektrische optater dat ik steil achterover viel en op mijn rug in de struiken belandde. Ik zag de wereld voor een doedelzak aan, en sterren en planeten die zelfs heden ten dage nog steeds niet zijn ontdekt met de Hubble-ruimtetelescoop. Gelukkig had ik de bewuste foute draad niet met met de binnenkant van mijn hand aangeraakt en hielden mijn verkrampte vingers deze ook niet omklemd. Door de klap en de spontane lancering daarna, richting struikgewas, raakte ik los van de 'schrikdraad'. Na een gedeeltelijke 'zonsverduistering' kon ik 'de draad weer op te pakken' (andere hoor!) en ontdekte dat het boutje van de ongeluksaarddraad eerder niet voor 100% was vastgedraaid en daardoor soms net wél of soms net níet contact maakte. Door een aardlek in een van de kleine kasten stond er dus af en toe stroom op de aardkabel die niet vakkundig was aangesloten.

Fan-tilator