vrijdag 9 mei 2014

Haring en appelsap met prik

Ingezonden n.a.v. Help, mijn man is klusser.

Een vergelijkbare situatie deed zich jaren geleden eens voor op een camping in Hongarije toen ik ontdekte dat onze caravan z.g. 'onder stroom stond'. Uit een simpele meting bleek al gauw dat er met onze caravan niets mis was maar dat er met de centrale-aardleiding, in de aansluitkast voor alle caravans rondom ons, iets niet in orde was; vergelijkbaar met bovenstaand verhaal. Door een mankement in één van de aangesloten caravans stonden ook alle anderen 'onder stroom' want de betreffende caravan had blijkbaar geen aardlekschakelaar. Omdat ik weinig of geen vertrouwen had in een snelle oplossing voor dit probleem, door de beheerder/eigenaar van de camping, heb ik zelf maar iets ondernomen. Nadat ik een stevige stalen 'haring' in de sappige onderstam van een dikke appelboom had geslagen verbond ik deze via een reserve-verlengkabel met het chassis van onze caravan en zie, het probleem was (voorlopig) snel opgelost. Dat was maar goed ook, want een elektrische schok voelt internationaal hetzelfde aan. Dus ook van een Hongaarse kan je behoorlijk in de war raken. Waar een appel (boom) sap-stroom al niet goed voor was.

Fan-tilator