maandag 26 mei 2014

Ik moet niks!

hardlopers...
Het is een gewoonte van veel mensen, waaronder ikzelf, om het werkwoord 'moeten' te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld 'willen'.
'Ik moet de auto nog wassen', klinkt nogal dwangmatig en roept een gevoel van stress op. Helemaal als er binnen diezelfde periode nog veel meer moet gebeuren.
Ik moet dus niks. Ja, ik moet proberen gezond en gelukkig te blijven. Dat zijn de enige zaken die ik van mezelf moet. Om gezond te blijven moet ik gezond eten en veel bewegen. Voor eten moet ik boodschappen doen en ik moet in beweging komen. Om gelukkig te blijven moet ik bepaalde relaties onderhouden, moet ik wat klussen te doen hebben, moet ik sommige dingen laten en moet ik geregeld op de motor springen.
Vaak kom ik 's middags een vrouw tegen die aan het hardlopen is.  Ze kijkt telkens weer erg chagrijnig. Iets, wat ik ook van anderen hoor. Misschien moet ze hardlopen. Gewoon, omdat het moet.