Van de Matrix is tijdens de servicebeurt ook de distributieriem vervangen. Ik herinner me nog, dat zo'n riem brak. Dat was met de Fiat 128. Ik wilde hem uit de garage halen en startte de motor. Ik hoorde een vreemd geluid en eerlijk gezegd was het stom geluk dat ik niet nog een keer startte. Iets zei me dat niet te doen. Bij de dealer bleek dat de schade beperkt was gebleven tot de riem zelf. Dus een zucht van opluchting volgde. Ik ken de verhalen van aan flarden gereden kleppen en zuigers als gevolg van een gebroken distributieriem. Sindsdien heb ik extra aandacht voor de tijdige vervanging ervan.
Vanmorgen piepte de nieuwe snaar even. Heel even. Net alsof je een muis op zijn staart trapt. Ik ben maar gelijk onder de motorkap gedoken.
Daar zag ik dat de spanbout nog een slagje nodig had. Aan het schroefdraad kon ik zien, hoever hij oorspronkelijk aangedraaid was. De draad was ter plaatse schoon. Het was een kwestie van een bout lossen en de spanbout anderhalve slag aandraaien. Daarna de bout weer vastzetten en de spanbout borgen. En zie : de Matrix is weer piepvrij!