woensdag 4 december 2013

Werken op zondag

In Zeist heeft de Gereformeerde gemeenschap geprotesteerd tegen het open zijn op zondag van de plaatselijke supermarkt C1000. Volgens een van hen heeft God dit niet gewild. De zondag is immers een rustdag? Hoewel, de Bijbel is wat dat betreft wat genuanceerder. Jezus zei zelf dat goeddoen op de Sabbat is toegestaan. Hij had een aantal keren discussies daarover met vooral Farizeeërs, ook gelovigen. Als je één schaap hebt, mag je hem op de rustdag uit de kuil halen. Een kalf uit een put mag ook. Hoe het met twee of meer zit, heeft Hij niet gezegd.
We leven in andere tijden. Als niemand op de zondag zou mogen werken, staat er nogal wat stil. Zouden deze gelovigen op de zondag niet de kraan opendraaien? Of koken? Of het licht aandoen? Daarvoor zijn immers veel mensen aan het werk.
Toch is er voor deze groep gelovige tegenstanders volgens mij nog hoop. Volgens mijn Bijbel ging David met zijn kornuiten nota bene de tempel binnen om daar het toonbrood te eten! Hij en zijn mannen hadden erge trek. Volgens Jezus was daar niets mis mee. Net als het fijn malen en eten van tarwe op de rustdag door zijn discipelen. Ik zou tegen die protesterende gelovigen willen zeggen :  "Zorg voor een grote trek op de rustdag,  zodat jullie met een gerust hart brood mogen gaan kopen en eten. Desnoods in de kerk. De Heer vindt het goed. En het zal Hem niet uitmaken of het brood of spaghetti of een kleine rijsttafel is. Er moet gegeten worden. En dus is er naast de ingrediënten ook gas, water, elektriciteit nodig. En daarvoor moeten mensen aan het werk.
Ik beslis zelf of ik iets wel of niet op de zondag ga doen. En als ik daarvoor later op het hemelse matje word geroepen, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid. Het zou nogal stom zijn om voor Onze lieve Heer allerlei smoezen te gaan staan verzinnen, zoals : "Hullie deden het ook."
Wat me wel stoort, is dat men gewoon besluit om op de zondag als bedrijf open te gaan zonder het betrokken personeel vooraf te raadplegen. Gelovige medewerkers worden dan gedwongen om van hun geloof af te stappen. Dat vind ik niet correct. Ik heb daarentegen nog geen vacatures gezien, waarin als eis staat vermeld , dat atheïsten de voorkeur genieten. De zondag is een rustdag, dat wel. En iedereen rust op zijn eigen manier. Met en zonder geloof.