Ingezonden n.a.v. Computergestuurde auto :
Tijdens het dagelijks rijden en/of
stilstaan in de files, op een van de drukste autowegen van Nederland,
was er volop gelegenheid na te denken over een mogelijke oplossing voor
het fileprobleem. Meestal zaten we met z'n vieren in een z.g.
'poolwagen' want ons bedrijf had voor het 'woon-werkverkeer een
financieel aantrekkelijke 'samen-rijden-regeling' opgezet. Zet vier
techneuten met een fantasierijke geest in één auto, gooi een probleem in
de groep, en gegarandeerd dat er wat uit komt.
Akte 1: Voor het
uitbannen van de ergernis -over het al of niet netjes invoegen (je
beurt afwachten) door mensen die ook de snelweg op willen maar zich
daarbij gedragen alsof ze standaard áltijd voorrang móeten krijgen-
werd een slimme oplossing bedacht. Breng onder het wegdek een
geleidings-systeem aan, codeer de in- en uitvoeg-stroken, en bouw in
ieder auto een kastje in dat middels een computer-systeem communiceert
met alle andere voertuigen op de snelwegen. De snelheid van de
hoofdverkeersstroom wordt zodanig geregeld dat elke automobilist
blindelings kan invoegen want het systeem zorgt er voor dat er
gegarandeerd een plekje voor hem/haar vrij komt tussen twee andere
auto's op de hoofdbaan.
Akte 2: Het remmen en weer optrekken
kost nodeloos veel energie en veroorzaakt enorm veel extra vervuiling
van het milieu. Voorgesteld werd de auto's te laten afremmen op een
dynamo die elektrische energie opwekt, welke wordt opgeslagen, en voor
het weer optrekken wordt die energie voor een aandrijf-elektromotor
benut. Een mechanisch alternatief hiervoor was een vliegwiel met
dezelfde mogelijkheden. Het grappige van bovenstaande is dat een deel
ervan ook nog werkelijkheid is geworden, zij het dan in een andere
uitvoering
Akte 3: Het inhalen van grote vrachtwagens, door
personenwagens, levert vaak gevaarlijke situaties op maar ook daarvoor
werd al snel een oplossing bedacht. Bij het plan daarvoor 'sneed het mes
aan drie! kanten': a- veiliger, b- snellere doorstroming van het
verkeer, én c-, minstens zo belangrijk,: minder, en kortere files. De
oplossing: voorzie alle vrachtwagens van enorm grote wielen zodat alle
personenwagens er gewoon onderdoor kunnen rijden en de vaak gevaarlijke
inhaalmanoeuvres behoren tot het verleden. Akte 3 had nog een toegift
in de vorm van een dubbelfunctie van de grote vrachtwagenwielen: bouw ze
om tot vier ultra-energiezuinige wasmachines. Gooi er 's morgens de
was van de hele buurt in, met een paar emmers water en een flinke schep
zeeppoeder, en rijden maar. Om zes uur 's avonds kan de was,
gecentrifugeerd, en strijkdroog, thuis worden afgehaald. Het bedenken
van een oplossing en het uitvoeren van een plan daarvoor zijn wel twee
hééél verschillende dingen maar daar werd verder maar niet over
gesproken. Vier 'mafkezen' op een kluitje? Ja, daar lijkt het wel op
maar één van die vier 'mafkezen' bezat jaren later wél een
miljoenenbedrijf! Maar hij bleef voor ons drieën hetzelfde 'maatje' als
voorheen; grote klasse! "Goede wijn behoeft geen krans".
Fan-tilator