zaterdag 28 december 2013

Grijze cellen op tilt?

Ingezonden n.a.v.  Computergestuurde auto :

Tijdens het dagelijks rijden en/of stilstaan in de files, op een van de drukste autowegen van Nederland, was er volop gelegenheid na te denken over een mogelijke oplossing voor het fileprobleem. Meestal zaten we met z'n vieren in een z.g. 'poolwagen' want ons bedrijf had voor het 'woon-werkverkeer een financieel aantrekkelijke 'samen-rijden-regeling' opgezet. Zet vier techneuten met een fantasierijke geest in één auto, gooi een probleem in de groep, en gegarandeerd dat er wat uit komt.

Akte 1: Voor het uitbannen van de ergernis -over het al of niet netjes invoegen (je beurt afwachten) door mensen die ook de snelweg op willen maar zich daarbij gedragen alsof ze standaard áltijd voorrang móeten krijgen- werd een slimme oplossing bedacht. Breng onder het wegdek een geleidings-systeem aan, codeer de in- en uitvoeg-stroken, en bouw in ieder auto een kastje in dat middels een computer-systeem communiceert met alle andere voertuigen op de snelwegen. De snelheid van de hoofdverkeersstroom wordt zodanig geregeld dat elke automobilist blindelings kan invoegen want het systeem zorgt er voor dat er gegarandeerd een plekje voor hem/haar vrij komt tussen twee andere auto's op de hoofdbaan.

Akte 2: Het remmen en weer optrekken kost nodeloos veel energie en veroorzaakt enorm veel extra vervuiling van het milieu. Voorgesteld werd de auto's te laten afremmen op een dynamo die elektrische energie opwekt, welke wordt opgeslagen, en voor het weer optrekken wordt die energie voor een aandrijf-elektromotor benut. Een mechanisch alternatief hiervoor was een vliegwiel met dezelfde mogelijkheden. Het grappige van bovenstaande is dat een deel ervan ook nog werkelijkheid is geworden, zij het dan in een andere uitvoering

Akte 3: Het inhalen van grote vrachtwagens, door personenwagens, levert vaak gevaarlijke situaties op maar ook daarvoor werd al snel een oplossing bedacht. Bij het plan daarvoor 'sneed het mes aan drie! kanten': a- veiliger, b- snellere doorstroming van het verkeer, én c-, minstens zo belangrijk,: minder, en kortere files. De oplossing: voorzie alle vrachtwagens van enorm grote wielen zodat alle personenwagens er gewoon onderdoor kunnen rijden en de vaak gevaarlijke inhaalmanoeuvres behoren tot het verleden. Akte 3 had nog een toegift in de vorm van een dubbelfunctie van de grote vrachtwagenwielen: bouw ze om tot vier ultra-energiezuinige wasmachines. Gooi er 's morgens de was van de hele buurt in, met een paar emmers water en een flinke schep zeeppoeder, en rijden maar. Om zes uur 's avonds kan de was, gecentrifugeerd, en strijkdroog, thuis worden afgehaald. Het bedenken van een oplossing en het uitvoeren van een plan daarvoor zijn wel twee hééél verschillende dingen maar daar werd verder maar niet over gesproken. Vier 'mafkezen' op een kluitje? Ja, daar lijkt het wel op maar één van die vier 'mafkezen' bezat jaren later wél een miljoenenbedrijf! Maar hij bleef voor ons drieën hetzelfde 'maatje' als voorheen; grote klasse! "Goede wijn behoeft geen krans".

Fan-tilator