dinsdag 24 december 2013

Kerst toen


Op de een of andere manier denk ik toch weer met enige weemoed terug aan de kerst in mijn jeugd. Binnen de warmte van ons gezin, met mamma en mijn broers en zusjes. Een kerst vaak zonder mijn pa. Die was dan aan het varen. Voor hem liet mamma speciale kerstfoto's maken. Dat betekende voor ons wat vroeger van school, haartjes netjes kammen en de kleding in orde brengen. Dat laatste had niet altijd het gewenste resultaat, want er zijn foto's waar bij voorbeeld van een kraag maar één puntje boven de trui uitstak. Deze foto's werden gemaakt door een heuse fotograaf. We gingen vaak naar Pander op de Breestraat en het kan zijn dat iemand van die winkel in de namiddag langsgekomen is. Mamma stuurde de foto's naar pa. Dan kon pa gezeten tussen de grauwe stalen wanden van de boot zien hoe gezellig het thuis was. Misschien riep het wel gemengde gevoelens bij hem op. Maar dat heb ik nooit gehoord, want pa was emotioneel erg gesloten.