dinsdag 3 december 2013

Genieten van vogels


Van jongs af aan geniet ik van onze gevederde vrienden. Als jong ventje werd ik daarin gestimuleerd door een paar buurtgenootjes die veel met de natuur bezig waren. Vandaar dat ik ook geen angst heb voor insecten. Samen bekeken we in het voorjaar allerlei nesten, bliezen eieren uit voor een verzameling van een van hen ('alleen als er meer dan drie in het nest lagen' was zijn voorwaarde) en hielpen vogels die in nood waren geraakt. Natuurlijk ook hun gezang, getjilp, gekwetter, gekwaak en gekrijs was en is nog steeds een plezier om te horen.
Hier in Haven is het wat vogels betreft ook genieten. Wat is er mooier dan meeuwen voor je raam voorbij te zien vliegen? Eenden, zwanen enz. voor je neus in het (Boven-)water bezig te zien? Om maar te zwijgen over de musjes, koolmezen enz. En ja, ik voer ze ook. Die beesten hebben meer beweging dan ik en kunnen aardig wat calorieƫn aan. Meeuwen, eksters en de kraaiachtigen zijn alleseters. Die zie ik 's winters zelfs in de hondenpoep zoeken! Maar ja, die beesten hoeven niet hun tanden te poetsen en niemand zeurt over een slechte adem. Soms maken ze er een puinhoop van, wanneer ze afvalcontainers doorzoeken. Maar ach, die beesten moeten toch ook eten? Ik heb me verder nooit zo verdiept in soorten en dergelijke. Ik kijk en luister uitsluitend naar de 'output'. Er zijn mensen die hebben een hekel aan vogels. Louter vanwege een bepaalde output : de poep. Ik geef toe, vooral meeuwen kunnen de boel behoorlijk onderschijten. Maar ja er zijn mensen, die vinden dat zoiets alleen aan hen voorbehouden is. En dus zeggen zij : weg met die vogels!